תמר זהבי פסיכולוגית קלינית מומחית

054-2885505

מידע ומאמרים

מאמרים במגוון תחומים פסיכולוגיים כמו פסיכולוגיה חברתית, טיפול פסיכולוגי בבעיות נפשיות שונות, פסיכולוגיה וספרות, מונחים פסיכולוגיים ועוד

חושפים סודות • פרק אחרון בסדרה ׳ששה אפסים׳ • פרשנות

הסדרה 'ששה אפסים' מספרת את סיפוריהם של ששה זוכים בפיס, אשר נדרשים לעבור סדנה, כהכנה להתמודדות עם טלטלת הזכייה וכתנאי לקבלת הכסף. לפעמים מגיע מצב שמאלץ אותנו להתעמת עם סוד. זכייה בפיס יכולה להיות מצב כזה.

על הסרט ״חיים שלמים״ – החתיכה החסרה • פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן

״חיים שלמים״- סרטה של סלין סונג, אודות נורה- בת דמותה, מחזאית ניו יורקית ממוצא דרום קוריאני, שהיגרה בילדותה לקנדה עם הוריה ואחותה והשאירה מאחור את האי סונג- אהוב ילדותה. הקשר בין שני הילדים ניתק עם עזיבתה, שב להתנהל דרך הסקייפ כעבור שתי עשרה שנים, נותק שוב והתחדש כעבור שתים עשרה שנים נוספות, כשהאי סונג הגיע לניו יורק לבקר אותה ולבדוק מה קורה ביניהם.

הסדרה ׳קופה ראשית׳ – כוכבה ושירה ניגודים משלימים • פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן

סדרת הקאלט 'קופה ראשית' מתרחשת בסניף יבנה של רשת הסופרים 'שפע יששכר' ומתארת סצנות אופייניות לסופרמרקט ישראלי. כוכבה ושירה הן עמודי התווך של הסדרה. בהיותן דמויות נטולות מודעות ומנוגדות לכאורה, הן שמחזיקות את המתח הקומי: בין העובדים להנהלה, בין ה"עממי" ל"אליטה", בין המלכה האמיתית למלכה הרשמית של הסופר ובין האנדרדוג החתרנית ל'מערכתית'.

הסדרה קופה ראשית – על קמצנות ואמנון טיטינסקי • פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן

אמנון טיטינסקי הוא פרופסור להיסטוריה שמתגורר עם אמו, לקוח קבוע ב'שפע יששכר'. הוא משלם במטבעות, שהוא מונה בקפידה בכל קנייה ומורט את עצביה של כוכבה הקופאית ושל הממתינים בתור מאחוריו, משקיע מאמצים ניכרים בהתמקחות, בחיפוש מטבעות שאבדו, באיתור פרצות בשיטה כדי לשלם כמה שפחות, בהשוואת מחירים, בניצול מרבי של מבצעים והזדמנויות, בטעימות חינמיות, בהשגת זיכויים ובהמצאת אינספור דרכים להשאיר את הכסף אצלו.

הסדרה 'ששה אפסים' – קונפליקט נאמנויות • פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן

לו הייתי רוטשילד, דבדבדה… הייתי מפרגנת לעצמי בית על חוף הים, השקעה מכובדת, שתבטיח לי חיי רווחה עד סוף ימיי ואז – מזמינה את הילדים להיפגש איתי בבית קפה סמוך לנתב"ג באיזו תואנת שווא (שיגיעו בגרירת רגליים לעוד אחד מאינספור המפגשים המשפחתיים עם אימא) ושולפת כרטיסי טיסה לכולנו לטוקיו, ארנקים מפוצצים לבזבוזים ואישור העברה בנקאית...

הפרעה טורדנית-כפייתית

האם אתה מוטרד מאוד מזיהומים וממחלות? האם את מגזימה בנטילת ידיים, ברחצה או בניקיון הבית? חייב לחזור ולבדוק שוב ושוב האם כיבית את הגז או האם נעלת את הדלת? מתקשה להיפטר מדברים? נלחצת אם דברים לא מסודרים כראוי או אם מישהו נגע בחפצים כמו כלי מיטה או כלי כתיבה ושיבש את הסדר הנכון? שב ואומר לעצמך משפטים מסוימים כדי להרגיש בטוח?

קלפים טיפוליים – דימוי עצמי

כולם סובלים לעיתים מספקות עצמיים. אולם, דימוי עצמי נמוך לאורך זמן עלול ליצור מעגל קסמים. הסובלים מהערכה עצמית נמוכה הם המבקרים המחמירים והנוקשים ביותר של עצמם. הם מרגישים נחותים וחסרי יכולת. הם אינם מסוגלים לראות את יתרונותיהם או את הישגיהם.

חרדת נהיגה

חרדת נהיגה היא חרדה מצבית השייכת למשפחת החרדות המצביות כמו: חרדה חברתית, חרדת מבחנים, חרדת טיסה, חרדת פרדה, פחד קהל, פחד ממקומות פתוחים (אגורפוביה), פחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה) ועוד. כדי להבין כיצד מתפתחת חרדת נהיגה, כמו גם את אופן הטיפול בה, יש להבין תחילה כיצד מתפתחת ופועלת חרדה בכלל.

מהם מנגנוני ההגנה

המונח "מנגנוני הגנה" נפוץ בספרות הפסיכולוגית ומהווה מטפורה המסייעת להבין תהליכים נפשיים. "התנ"ך הפסיכיאטרי", הוא ה- 4-DSM מגדיר מנגנוני הגנה כתהליכים פסיכולוגיים אוטומטיים, מודעים בחלקם, שתפקידם להגן עלינו מפני חרדה.

חרדת בחינות

ככל חרדת ביצוע גם חרדת בחינות מתעוררת במצבים בהם אנו נדרשים להפגין יכולת ביצוע. חרדות ביצוע שכיחות נוספות הן: פחד קהל, חרדת מתמטיקה, פחד מתחרויות, חרדה מראיונות קבלה ומהרצאות, כמו גם חרדה מדייטים או מיחסים מיניים.

חרדת טיסה

טיפול בחרדת טיסה הינו אחד מתחומי טיפול בחרדות. חרדות נפוצות נוספות הן חרדת בחינות, חרדת נהיגה, פחד קהל, חרדה חברתית, פוביות שונות ועוד. כיום ידוע כי הטיפול היעיל ביותר בחרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בשיטה זו מתמקדים בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות תוך הגברת מודעות לדפוסים לקויים והקניית דפוסים יעילים במקומם, כמו גם שימוש בשיטות הרפיה ובחשיפה מבוקרת והדרגתית, בדמיון ובמציאות.

לוגותרפיה פסיכולוגיה של חיפוש משמעות

מבחינת עולם הפסיכולוגיה נמנית הלוגותרפיה עם האסכולה של הפסיכולוגיה ההומניסטית. אסכולה זו מעמידה במרכזה את חירותו של האדם, את אחריותו של אדם לעיצוב דמותו כאדם ואת ייחודו של כל אדם, כמו גם את הקשר המבוסס על שיתוף פעולה, אמון ואמפתיה בין המטפל למטופל.

מוות בוונציה – תבונה ושיגעון בסיפורו של תומאס מאן

על שערי מקדשו של אפולון בדלפוי נחרטו המלים Gnothi seauton, "דע את עצמך" והמלים Meden agan, "שום דבר לא יותר מדי" כלומר, שום דבר לא בהפרזה, הכל במידה הנאותה. הפילוסופיה, היא אהבת הידיעה לשם עצמה והשאיפה להבין את מסתרי העולם והאדם, לצד המידה הנכונה והריסון, הם מאבני הפינה שהניחה יוון...

OCD – ספקנות כרונית

הסימנים הקליניים המאפיינים הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD- Obsessive Compulsive Disorder) הינם התלבטות כרונית וקושי לקבל החלטות. מאפיינים אלו מופיעים סביב תכנים של זיהום, תוקפנות, מיניות או בטיחות, ומלווים תכופות בריטואלים של בדיקה כפייתית.

דיכאון בספרות

דמות תנ"כית ידועה שכנראה לקתה בדיכאון היתה שאול המלך. אז האמינו כי דיכאון הוא רוח רעה מאת יהוה. כדי להקל על שאול ניגן בפניו דוד בכינור. "ורוח יהוה סרה מעם שאול, ובעתתו רוח – רעה מאת יהוה. ויאמרו עבדי שאול אליו: הנה נא רוח אלוהים רעה מבעתך. יאמר נא אדוננו עבדיך לפניך: יבקשו איש יודע מנגן בכינור
להתחיל צ׳אט
💬 אפשר לעזור?
שלום לך 👋
איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן