פסיכולוגית קלינית מומחית תמר זהבי, טיפול פסיכולוגי בחוסר ביטחון.

חוסר ביטחון

דימוי עצמי - חוסר ביטחון

טיפול בחוסר ביטחון ובהערכה עצמית נמוכה

איך אנחנו מרגישים לגבי עצמנו? האם אנחנו מרגישים מוצלחים כמו אחרים? האם אנחנו מרוצים מאישיותנו, מהופעתנו, מהישגנו ומחברינו?
האם אנחנו אופטימיים? האם אנחנו מעזים לטפח שאיפות? האם אנו יוזמים היכרויות? האם אנו ניגשים לראיונות עבודה?

לכולנו תקופות של ספיקות עצמיים. אולם, הערכה עצמית שלילית לאורך זמן עלולה ליצור מעגל קסמים. הסובלים מדימוי עצמי נמוך נוטים להיות המבקרים המחמירים ביותר של עצמם. הם חשים בלתי ראויים וחסרי יכולת. הם עיוורים למעלותיהם ולהישגיהם. שגיאות העבר והאפשרות לבצע שגיאות בעתיד רודפות אותם. הם מתקשים להתמודד עם ביקורת או לעמוד על שלהם. כאשר הם נתקלים בקושי הם נוטים להאשים את עצמם ולחוש כישלון, מה שמוריד אף יותר את הערכתם העצמית.

תחושות חוסר ערך והביקורת העצמית כה מכאיבות עד כי הם נמנעים מכל אשר עלול להחמיר את הכאב. הם ממעטים ליטול סיכונים בתחום המקצועי, האקדמי או החברתי. הם מתקשים לפגוש אנשים, להתראיין לעבודה, או לשאוף להצלחה נוכח כישלון אפשרי. כל אלו גורמים לתחושות של חרדה, דיכאון, כעס והרגשת תסכול, קנאה, אשמה ובושה.

דרכים להתמודדות עם חוסר ביטחון ובעיות בדימוי עצמי

דרכי ההתמודדות עם הערכה עצמית נמוכה וחוסר ביטחון עשויות לנוע בין תלותיות וצורך באישורים בלתי פוסקים מהסביבה לבין אדישות, התנשאות וזלזול. אחרים משקיעים את מירב מאמציהם בהשגת עוד ועוד יעדים. אך הדרך להיאבק ב"שופט הפנימי" אינה רק להשקיע בהישגים כי אם לשנות את דפוסי האמונה, המחשבה והרגש. למי שסובל מהערכה עצמית נמוכה אין זה משנה אם התעודה תהיה מלאה בשמיניות או אפילו בתשיעיות. השופט הפנימי עדיין יחשוב: "כמה שאתה טיפש, כישלון, אין לך סיכוי".

השופט הפנימי אינו צריך לחכות לתעודה. הוא חוזה כישלון מלכתחילה. הוא מתעלם מיתרונותיך ומדגיש את חולשותיך. הוא לעולם אינו מחמיץ טעות או פגם ומאשים אותך תמיד בכל. הוא משווה אותך לאחרים ותמיד אתה יוצא כשידך על התחתונה. קני המידה שלו מושלמים ובלתי אפשריים והוא מגנה אותך כאשר אינך עומד בהם. הוא קורא את מחשבותיהם של אחרים ומשכנע אותך כי אתה משעמם, דוחה, מאכזב, מיותר וחסר תועלת.

השופט הפנימי מגזים בתיאור חולשותיך ומתעקש כי אתה: "תמיד הורס את הקשרים שלך", "אף פעם לא עומד בהתחיבויותיך" או "אף פעם לא אומר את הדבר הנכון". השופט הפנימי הוא מפיק בלתי נלאה של סרטים ערוכים היטב אודות שגיאותיך ומבוכותיך, כמו גם סרטים אודות אסונות עתידיים, המונעים כל אפשרות להרגיש ראוי.

כדי לטפל בדימוי עצמי יש לזהות את השופט הפנימי, להבין את מקורותיו, להתעמת ולברר עימו את טענותיו. הטיפול כולל בחינה מחודשת של מחשבות, ציפיות, אמונות ורגשות אודות עצמך ואחרים, החלפת דפוסי חשיבה והתנהגות לקויים בדפוסים יעילים יותר, בדיקת הגורמים לליקוי בהערכה העצמית ועוד.
טיפול בדימוי עצמי מסייע לגבש חוויה עצמית חיובית ומציאותית יותר, כמו גם לפתח אסרטיביות ולשפר את היכולת לשמר הערכה עצמית.

טיפול קוגניטיבי ודמיון מודרך ראה גם טיפול קוגניטיבי התנהגותי או דמיון מודרך.
קלפים טיפוליים לחוסר ביטחון חוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה - דוגמא לעבודת קלפים.

ייעוץ פסיכולוגי
במסגרת האתר לא אוכל לענות על כל השאלות המתעוררות בעת התלבטות לגבי טיפול פסיכולוגי. לכן, אני מזמינה אתכם ליצור עימי קשר טלפוני ואסייע בכל שאלה.

טיפול בחוסר ביטחון - מושב תימורים.
טלפון: 08-8602616.
טיפול בחוסר ביטחון - תל אביב.
טלפון: 03-6479153.